{آموزش گرافیک و عکاسی و فتوشاپ و کرل و افتر افکت}

این سایت را حمایت می کنم
گروه آموزشی هنر آبیگروه آموزشی هنر آبی

گوگل پلاس


w w w . B l u e A r t . i r

عضویت در خبرنامه

با عضویت در گروه، هر شب مطالب ویژه ای که در سایت نمیتوان قرار داد را دریافت کنید. ایمیل خود را نوشته و بر روی عضویت کلیک کنید:

  • خدمات گروه هنر آبی

  • گروه آموزشی هنر آبی

  • صفحه های رسمی ما در شبکه های اجتماعی

چند نکته آموزشی برای عکاسی از رعد و برق

مجموعه : آموزش » عکاسی

چند نکته آموزشی برای عکاسی از رعد و برق


همانطور که میدانید عکاسی از هر رویداد آب و هوایی با مخاطراتی همراه است. عکس های رعد و برق نیز از این امر مستثنا نیستند. رعد و برق ها قابل پیش بینی نیستند و اغلب با باران سنگین و بادهای شدید همراه اند. با این حال اگر شما این کار را درست انجام دهید، می توانند مناظری استثنایی را به تصویر بکشید. در این پست، چند نکته آموزشی در مورد نحوه عکاسی از رعد و برق با یک دوربین DSLR را با شما عزیزان مطرح می کنیم.


- به دنبال رعد و برق باشید
بهتر است سعی کنید در مقابل طوفان قرار بگیرید تا بتوانید رویداد آب و هوایی را مشاهده کنید اما در میان آن نباشید. صدها اپلیکیشن برای کمک در این زمینه وجود دارند و بهترین بخش آن این است که شما به چندین میلیون تومان تجهیزات برای حفاظت از دوربین خود نیاز ندارید.

- ایمنی
واقعا مهم است که بدانید رعد و برق ها یک مسیر مستقیم را تا زمین طی می کنند. اگر شما یک دوربین یا سه پایه فلزی را در دست نگه داشته باشید، آنها و شما هدف نخست هستید. (به همین دلیل است که شما هیچ وقت نباید در هنگام رعد و برق به گلف بازی بروید). شما هرگز نباید در یک منطقه باز بیرون باشید، به خصوص اگر آب، درختان بلند یا ساختمان هایی در آن نزدیکی وجود دارند.

اگر در میان طوفان هستید، ما توصیه می کنیم که داخل یک ساختمان یا یک بالکن بمانید، در این صورت از پشت شیشه عکاسی نمی کنید اما با این حال ایمنی دارید. اگر با طوفان فاصله دارید، هنوز هم باید مراقب باشید. اگر این کار را بکنید، به لوازم مخصوص آب و هوای مرطوب برای دوربین خود نیز نیازی نخواهید داشت.


چند نکته آموزشی برای عکاسی از رعد و برق

هیگینز در تعقیب طوفان از جف هیگینز (Jeff Higgins)


- تجهیزات
درست مانند عکاسی از ستارگان یا آتش بازی، شما به یک سه پایه و ریموت کنترل شاتر برای ثابت نگه داشتن دوربین نیاز دارید. اگر ریموت کنترل شاتر برای دوربین ندارید، می توانید آن را بر روی ۲ ثانیه تاخیر تنظیم کنید و سپس دور شوید تا از ضربه زدن به دوربین و لرزش های احتمالی هنگام فشردن دکمه شاتر خودداری کنید. شما همچنین به باتری، و تعداد زیادی کارت حافظه نیاز خواهید داشت. بهتر است آماده باشید تا این که به دلیل تمام شدن شارژ باتری یا فضا بر روی کارت حافظه بهترین عکس را از دست بدهید.

- ترکیب بندی
چیزی که یک عکس رعد و برق را فوق العاده می کند نحوه ترکیب بندی آن است. نادر است که عکس های رعد و برق را بدون پیش زمینه یا کمی زمینه برای مقیاس ببینیم. هنگام تنظیم عکستان، در نظر داشته باشید که کل آسمان و آنچه با چشم غیر مصلح نمی توانید ببینید با رعد و برق روشن خواهند شد. ما توصیه می کنیم که سه پایه خود را در محل با ترکیب بندی ای که دوست دارید قفل کنید تا در نهایت تصاویر متعددی با کادر دقیقا یکسان به دست آورید. این کار در پس پردازش به شما کمک خواهد کرد.

نکته:
با نصب دوربین روی سه پایه قادر خواهید بود عکس هایی با کادربندی یکسان گرفته و در مرحله ویرایش تعدادی از آن ها را با هم ترکیب کنید. بدین صورت می توانید چند رعد و برق را در یک کادر نشان دهید و تصویر جالب تری خلق کنید. هنگام تهیه تجهیزات برای عکاسی از رعد و برق: سه پایه و ریموت کنترل شاتر را در صدر لیست خود قرار دهید.


خب حالا میرسیم به تنظیمات دوربین

چند نکته آموزشی برای عکاسی از رعد و برق


- فوکوس
بسیار مهم است که شما فوکوس دوربین را بر روی حالت دستی تنظیم کنید. شما نمی خواهید که دوربین در نور کم به دنبال یک نقطه فوکوس بگردد و عکس ها را از دست بدهید. به دلیل تصادفی بودن جایی که رعد و برق اصابت می کند، تنظیم کردن فوکوس به بینهایت باید تضمین کند که شما عکس های تار به دست نخواهید آورد.

- دیافراگم
این مورد بسته به این که رعد و برق به کجا اصابت می کند متفاوت خواهد بود. یک دیافراگم f/6 یا باز تر به بهترین شکل جواب خواهد داد. عمق میدان کم تنها در صورتی یک مشکل خواهد بود که شما چیزی در پیش زمینه داشته باشید که بخواهید در فوکوس قرار گیرد. به این که عکس را چگونه ترکیب بندی کرده اید نگاهی بیندازید و دیافراگم خود را با توجه به آن انتخاب کنید.

- ایزو
قانون کلی برای عکس های نوردهی طولانی این است که ایزو را تا آنجا که ممکن است پایین نگه دارید. برای رعد و برق بسته به مدت زمان نوردهی (سرعت شاتر) شما می توانید بدون مواجه شدن با نویز با خیال راحت تا ۸۰۰ بالا بروید. برای نورپردازی عکس ها در طول روز لازم است که ایزو را ۱۰۰-۲۰۰ نگه دارید.


چند نکته آموزشی برای عکاسی از رعد و برق

تیموتی باکستر (Timothy Baxter) / نیکون d700، لنز f-2.8 AT-X-Pro-FX توکینا ۲۸-۱۶ میلیمتر. سه پایه با ریموت کنترل. سرعت شاتر ۱/۳۰ ثانیه، دیافراگم f5.6، ایزو ۱۰۰


- سرعت شاتر
شاتر شما حداکثر باید به مدت ۸-۱۰ ثانیه باز باشد. اگر از این طولانی تر شود، شما در معرض ریسک نوردهی بیش از حد تصویر قرار می گیرید. رعد و برق همیشه روشن تر از چیزی است که شما فکر می کنید. دوربین خود را بر روی مُد bulb تنظیم کنید و شاتر را باز نگه دارید تا از رعد و برق عکس بگیرید و به محض این که تمام شد آن را ببندید.

در حالی که اغلب تصور می شود که عکس های رعد و برق باید در شب گرفته شوند، همیشه این طور نیست. همانطور که می توانید در بالا مشاهده کنید، این تصویر توسط تیموتی باکستر هنگام غروب آفتاب گرفته شده است. او می گفت که عکسی مانند این چالش برانگیزتر است چون رعد و برق بسیار سریع است و شما باید با حفظ تعادل سعی کنید طولانی ترین سرعت شاتر را بدون بیش از حد نوردهی کردن تصویر به دست آورید. البته این عکس یکی از مواردی است که شانس با عکاس یار بوده، او داشته برای شروع از ابرها عکس می گرفته و اصلا انتظارش را نداشته چنین صحنه ای را به تصویر بکشد.

- Raw
عکاسی با فرمت خام یا raw بهترین دوست شما خواهد بود. به همین دلیل است که ما تعداد زیادی کارت حافظه را توصیه می کنیم. این کار در پس پردازش قدرت مانور بیشتری در اختیار شما می گذارد و نتیجه بهتری به شما خواهد داد.


چند نکته آموزشی برای عکاسی از رعد و برق


- پس پردازش
در پس پردازش عکس های رعد و برق گزینه های زیادی در اختیار دارید. شما متوجه خواهید شد که رعد و برق هر چه دور تر باشد، یک ته رنگ زرد خواهد داشت. هرچه نزدیک تر باشد، این ته رنگ بیشتر به آبی و بنفش تمایل پیدا خواهد کرد.

اگر شما یک کادربندی یکسان را برای عکس های خود حفظ کرده باشید، می توانید چند رعد و برق را در یک کادر نمایش دهید، تمام کاری که باید انجام دهید انباشت کردن (stacking – روی هم قرار دادن) تصاویرتان در بالای یکدیگر در فتوشاپ است (با کمی تنظیمات) و آنگاه شاهکاری را که پیش بینی می کردید خواهید داشت.


نکته:
برای ساختن عکسی ترکیبی از رعد و برق های مختلف، باید عکس هایی که با کادربندی یکسان گرفته اید را به صورت لایه های مجزا (اما در یک پرونده) در فتوشاپ باز کنید. سپس مد ترکیبی (blending mode) این لایه ها را روی Lighten قرار دهید. قرار دادن مُد ترکیبی روی Lighten باعث می شود که قسمت های روشن تر لایه های زیرین آشکار شوند. ویدیو انتهای مطلب «آموزش تکنیک انباشتن زمان»، شما را با مراحل کار آشنا خواهد ساخت.
این مطالب را از دست ندهید !
ارسال نظر
    نام:*
    ایمیل:*
    متن نظر:
    پر رنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | درج شکلک قرار دادن لینک URLقرار دادن آدرس محافظت شده انتخاب رنگ | اضافه کردن متن پنهان اضافه کردن نقل قول تبدیل نوشته های انتخاب شده به الفبای روسی درج spoiler
    کد را وارد کنید: *